KESIHATAN PETUA TIPS

Cuba Petua Ni Untuk Kenyang Lebih Lama, Elak Makan Makanan Berat Waktu Malam

Memang Ajaib rasa kenyang lebih lama! Tak rasa nak makan malam apabila amal meminum minuman ini,Kalau begini berat badan pun cepatlah turun..tak percaya? cubalah sendiri… Nak kurus tapi bila malam, makan tak ingat. Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet. Sebabnya bila dah pulang kebanyakan wanita akan masak untuk suami dan anak. Waktu ini perut […]

KESIHATAN MAKANAN

Diet Tapi Tidak Makan Nasi Akan Buat Anda Lemah Ingatan, Ini 7 Sebabnya

Makanan segera amnya tidak baik untuk kesihatan, namun ia seringkali menjadi populariti dalam kalangan masyarakat terutama yang kononnya berdiet dan mengelakkan makan nasi. Ini kerana ia akan membuatkan otak anda menjadi “slow” dan lemah daya ingatan, sekaligus memberi kesan kepada prestasi dalam sesuatu kerja yang dilakukan. “Slow” bukan bermakna anda menjadi lembap, tetapi anda akan […]

KESIHATAN PETUA TIPS

Berkumur Dengan Air Garam Jadi Penawar Sakit Tekak

Dalam cuaca yang tidak menentu ini pasti ramai diantara kita cepat mendapat penyakit kan. Antaranya demam, batuk selesema dan sakit tekak. Memang sangat tidak selesa bila sakit tekak ni rasanya seperti ada bara api dalam mulut. Selaunya punca terjadinya sakit tekak ni berbeza-beza, tetapi kebiasaannya adalah disebabkan jangkitan kuman. Kadang-kadang tu rasa fed-up bila dah […]

KESIHATAN

Bahaya Rokok Elektronik Atau Vape! Remaja Ini Kongsikan Kisah Gelapnya Sebagai Vaper Tegar

Sesetengah pihak menganggap hisap rokok elektronik ataupun vape ini boleh dikatakan stylo dan ranggi. Bukan golongan lelaki sahaja yang terjebak dengan vaping ini malah golongan wanita muda sekarang mula jadikan ia sebagai trend gaya hidup. Lepak di kedai makan atau mamak pasti kita dapat lihat anak muda bermegah-megah keluarkan asap vape ini dari mulut. Adakah […]

KESIHATAN

Dr Nor Fadhlina Zakaria Pesan Kena Minum Air Secukupnya Tidak Boleh Berlebihan

SERING kali kita mendengar, perlu minum banyak air untuk memastikan keadaan tubuh dalam keadaan sihat dan tidak berlaku sebarang komplikasi sistem organ dalaman. Lebih menambah keperluan itu faktor cuaca negara kita yang panas tentu memudahkan tubuh badan terhidrat dengan cepat. Pensyarah dan Pakar Perunding Nefrologi, Jabatan Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr […]

KESIHATAN MAKANAN

Inilah Sebab Kenapa Masakan Daging Panggang Lebih Sihat

Banyak pihak yang mengatakan bahawa memasak dengan cara kukus, rebus, atau panggang lebih sihat daripada digoreng. Namun sedikit pihak yang menyebutkan alasan mengapa cara memasak tersebut lebih sihat terutama memasak dengan cara dipanggang. Dipetik dari fitsugar.com, memanggang adalah salah satu cara memasak yang sihat kerana dapat mempertahankan kadar vitamin dan mineral yang terdapat dalam makanan. […]

KESIHATAN TIPS

2 Cara Perlu Buat Dengan Halia Untuk Jadikan Penawar Angin Dalam Badan!

Jika ada masalah angin yang terlalu banyak di dalam badan seseorang wanita itu, secara tidak langsung ia akan menjejaskan kelancaran ibu untuk melakukan tugas-tugas harian di rumah. Apa tidaknya bila perut sentiasa meragam, ketika itulah kita akan rasa senak perut malah hingga membawa kepada rasa hendak muntah dan semua ini membuatkan sesiapapun akan rasa tidak […]

KESIHATAN

5 Jenis Sakit Perut Yang Biasa Dialami Dan Cara Cepat Mengatasinya

Siapa kata sakit perut tidak serius. Berpeluh-peluh juga menahan sakit. Senak dan tidak selesa silih berganti. Sakit Perut Berpunca Daripada Banyak Sebab. “Aduh, apasal tetiba ‘cramp’ perut aku ni. Agaknya makan banyak sangat tadi, sampai mengah-mengah jugak la. Menyesal pulak makan banyak, tak pasal-pasal sakit perut. Nampaknya kena pergi farmasi sekejap lagi ni” Siapa kata […]