KESIHATAN MAKANAN PETUA

Inilah 16 Khasiat Ajaib Apabila Anda Amalkan Minum Air Rendaman Kacang Bendi Setiap Hari

Ramai antara kita tidak tahu kacang bendi merupakan sayuran semula jadi yang banyak khasiat. Malah, sayur ini mampu merawat kencing manis dan dapat mengekalkan keremajaan kerana ianya mengandungi antioksidan. Kita sering melihat kacang bendi ini dimasukkan dalam masakan gulai dan kari, ini bertujuan untuk memekatkan kuah dan memberi khasiat dalam masakan. Pengguna Facebook, Mayee Nazrich […]

KESIHATAN PETUA TIPS

Amalkan Petua Ini Sebelum Tidur, Esoknya Segala Toksin Dan Racun Dalam Tubuh Badan Akan Hilang

Bawang putih merupakan salah satu makanan sihat yang perlu anda amalkan sebagai rutin harian. Bawang putih kaya dengan vitamin, mineral, enzim yang diperlukan oleh tubuh badan serta mempunyai banyak manfaat dari sudut kesihatan. Antara manfaat bawang putih adalah menewaskan setiap jenis jangkitan kerana bawang putih mempunyai kandungan anti bakteria yang kuat, melawan dan mencegah pelbagai […]

KESIHATAN PETUA TIPS

Minum Campuran Air Kelapa Dengan Limau Nipis Boleh Turunkan Bacaan Kencing Manis Dan Darah Tinggi

Bila kali terakhir anda minum air kelapa dengan limau nipis? kalau nak fikirkan, entah apa rasanya bila air kelapa di campurkan dengan perahan limau nipis. Ini pasti akan berubah apabila anda habis membaca artikel ini. Petua ini hasil perkongsian dari Dayyan Haadiyyan. Menurut perkongsian beliau, Amalan meminum air kelapa dengan limau nipis baik untuk penghidap […]

KESIHATAN PETUA

9 Petua Melegakan Sakit Tekak & Bengkak Tonsil Dengan Bahan Semulajadi

Berikut adalah antara petua sakit tekak dan tonsil yang mudah untuk anda lakukan di rumah. 1. MADU Selain kandungan gula semulajadi, madu juga mempunyai berbagai khasiat terapeutik seperti komponen antibakteria dan antiradang. Bahan-bahan aktif ini mampu melegakan kesakitan serta mengurangkan rasa bangkak. Ia juga membekalkan nutrisi lain seperti antioksida, zat besi dan mineral. Cara penyediaannya […]

PETUA TIPS

Rahsia Awet Muda Untuk Wanita 30an Hanya Guna Susu, Kunyit, Badam Dan Madu

Wajah kemerah-merahan, tak payah bersolek pun dah cantik! Apakah rahsia awet muda ni? Cemburu betul tengok wanita yang mempunyai kulit begini kan? Sebenarnya impian untuk menjadi ‘flawless’ boleh menjadi realiti kalau setiap wanita sanggup mengamalkan petua semula jadi ini. Menjelang usia 30-an ramai wanita mengalami masalah wajah kelihatan lebih tua dari usia. Ini kerana faktor […]

MAKANAN PETUA TIPS

Khasiat Daun Dukung Anak Untuk Dapatkan Anak, Usaha Selagi Boleh

Dikongsikan oleh Norsuhaila Mohd Zuki, tentang kebaikkan pokok dukung anak ni. Jom baca. Saya baru balik berurut dengan seorang makcik.. dia beritahu anaknya dah 4 tahun kahwin tak dapat zuriat, dan ada orang beritahu agar rebus daun dukung anak ni dan minum… Alhamdulillah anaknya baru selamat bersalinkan anak pertama 2 bulan yang lalu… begitu juga […]

KELUARGA PETUA RUMAHTANGGA

Marah Sekalipun Elakkan Pukul Atau Menampar Anak Guna Tangan. Nanti Lagi Degil!

Kebanyakan ibu bapa rasa didikan pada anak-anak dah betul. Tapi sedarkah kita cara mendidik itu buat anak memendam rasa hinggakan depan kita anak berpura-pura baik sedangkan di belakang kita anak buat perangai yang ibu bapa pun sendiri tak jangka. Menurut Dato Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah, anak berjaya, anak hebat, anak mendengar kata semuanya hasil […]

KELUARGA PETUA TIPS

Ini Sebab Bayi Sering Menangis Waktu Malam, Selain Dari Gangguan Makhluk Halus.

Ibu bapa pasti berasa pelik apabila bayi mereka sering menangis tanpa sebab yang jelas pada waktu malam kan? Sebagai ibu bapa korang mesti mempunyai pelbagai tanggapan mengapa bayi korang menangis pada masa tersebut. Adakah bayi korang terkena gangguan luar atau perutnya kembung? Menerusi Facebook Dr Zubaidi Haji Ahmad, dia berkongsi beberapa faktor mengapa bayi sering menangis […]

MAKANAN PETUA TIPS

Cara Mudah Simpan Bawang Putih Tahan Lebih Lama

Setiap bulan aktiviti membeli pelbagai jenis bawang memang sudah menjadi kebiasaan bagi mereka yang suka memasak. Maklumlah kebanyakkan resepi masakan memang menggunakan bawang sebagai penambah rasa dan memberikan bau yang harum pada masakan. Bawang antara bahan mentah yang cepat bertindak balas dan tidak tahan lama jika disimpan terlalu lama. Jika bawang merah atau bawang besar […]

KESIHATAN PETUA TIPS

Macam Tak Percaya!! Misteri Asah Gigi Ketika Tidur. Tak Sangka Ini Puncanya…

Secara Saintifik Gigi Berlaga Waktu tidur Dipanggil Bruxism atau Teeth Grinding? Apa itu Bruxism atau Teeth Grinding? Ia adalah satu keadaan pergeseran secara paksaan Bahagian gigi bawah dan gigi atas (permukaan yang digunakan untuk kunyahan). Pergeseran itu biasanya berlaku tanpa kawalan samada geseran ke depan dan kebelakang atau ke kiri dan ke kanan. Dan biasanya […]